Практичний психолог Людмила Бичик у ЧПЛЗТ працює з 2008 року.

Перейти на сторінку з публікаціями на платформі Google Classroom можна натиснувші на посилання:
https://classroom.google.com/c/MTg4MzA1MzUwMTM5?cjc=p4wobe6
Психологічна служба в ліцеї є складовою державної системи охорони психологічного здоров’я громадян України і діє з метою виявлення і створення соціально-психологічних умов для розвитку особистості. Вона забезпечує своєчасне і систематичне вивчення психічного розвитку особистості, мотивів її поведінки і діяльності з урахуванням вікових, інтелектуальних, статевих, інших індивідуальних особливостей, створення умов для самовиховання і саморозвитку, сприяє виконанню вихивних й освітніх завдань навчально-виховного закладу. Особливої уваги приділялося психолого–педагогічному супроводу застосування інноваційних технологій у навчально–виховному процесі.
Основною метою діяльності психологічної служби є:
- психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я всіх його учасників, адміністрації, педагогів, батьків, учнів;
- забезпечення соціально-психологічного супроводу навчання і виховання дітей;
- психологічна профілактика та превентивна освіта щодо попередження негативних явищ та девіантної поведінки серед молоді;
- надання соціально-психологічної допомоги дітям, які знаходяться у скрутних життєвих обставинах, дітям-сиротам;
- здійснення соціально-психологічної просвіти учасників навчально-виховного процесу;
- формування здорового способу життя.
- психологічна допомога постраждалим, переселеним, членам їх сімей і родинам, загиблих в ході АТО.
КОРИСНІ ПОСИЛАННЯ
- «Підлітковий вік – запитання і відповіді»: http://surl.li/ewsbm
- «Підлітковий вік: іспит складено»: http://surl.li/gdlhb
- Ресурси позитивного батьківства як стабілізувати себе та попередити емоційне вигорання: http://surl.li/gdlhc
- Складна поведінка дитини як взнати ключ до позитивних дій: http://surl.li/fmywi
- «Батьківські навички. Підтримка дітей у подоланні стресу». Посібник для батьків: http://surl.li/gdlia
- Курс “Бути поруч: курс з основ психологічної підтримки для батьків, освітян та всіх, хто працює з дітьми”: http://surl.li/gdlik
ДІТИ ЗАВЖДИ РОБЛЯТЬ ПОМИЛКИ, АЛЕ У НИХ Є батьки, ЯКІ ГОТОВІ ЇХ УБЕЗПЕЧИТИ. ЯК ЗАПОБІГТИ ДОЛУЧЕННЮ ДО НЕГАТИВНИХ СУБКУЛЬТУР
Коротко про те, що таке ПВК «Редан».
Це агресивна молодіжна субкультура, яка займається масовими бійками в торгових центрах, людних місцях, площах, центральних частинах міста. Рух «Редан» натхненний популярним японським підлітковим Аніме Hunter x Hunter, де якраз було одноіменне бандитське угрупування. Його члени носять чорний вільний одяг із зображеннями павука з цифрою, часто 4. Є припущення, що в аніме під цим числом в організації завжди були зрадники чи шпигуни. Можливо, таким чином учасники ПВК «Редан» хотіли передати свої деструктивні наміри. Вони називають себе «павучками», збираються у великі групи і влаштовують масові бійки з національними меншинами, представниками інших субкультур, з іншими підлітками.
Організатори ПВК «Редан» створюють телеграм-канали, вибудовують високий рівень довіри та закликають молодих людей брати участь у загальних завданнях. Планують усе чітко: розподіл на групи, точки зборів кожної групи, інформатори на місцях. Об’єкти впливу – неповнолітні, бо на них маніпулятивними діями можна легко впливати.
Тепер про те, чому підлітки приєднуються до цього руху.
Підлітковий вік – це період прагнення до пізнання, до чогось нового, жага до самоствердження, вік кипучої активності, ініціативності, енергії, спраги діяльності. Цей період називають перехідним, бо відбувається перехід від дитинства до юності, від незрілості до зрілості. Ця особливість проявляється в фізичному, розумовому, моральному, соціальному та духовному розвитку особистості. Основне протиріччя підліткового періоду – наполегливе прагнення дитини до визнання своєї особистості дорослими за відсутності реальної можливості утвердити себе серед них. Деструктивні агресивні течії гарантовано привертають увагу всього суспільства, тому приєднання до них гарантує підлітку увагу до власної особистості та безперечне відокремлення від батьківської культури. Причетність до субкультури задовольняє основні психологічні потреби підлітка:
- прагнення до самостійності і незалежності;
- прагнення до визнання своїх прав з боку інших людей;
- реакція емансипації від дорослих (прагнення звільнитися з-під опіки і контролю з боку батьків і дорослих);
- прагнення до спілкування з однолітками.
Специфічно підліткова реакція групування з однолітками разом з реакцією емансипації від дорослих дає унікальну суміш потреб, яку і задовольняють різноманітні течії і рухи. Тобто, фактично, у підлітка існує запит на приєднання до субкультур. Саме тому субкультури існували, існують і будуть існувати у всі часи. При всій своїй уявній для дорослих нісенітниці молодіжні рухи захоплюють підлітків.
Що можуть робити батьки, щоб діти не приєднувались до радикальних деструктивних течій будь-яких видів?
Тотальний контроль і заборони можуть лише спровокувати підлітка на імпульсивні рішення та дії. Батькам краще замислитись над якістю і кількістю спілкування з власною дитиною.
- Наскільки близько ви спілкуєтесь з дитиною?
- Що знаєте про її дозвілля, про друзів?
- Що цікавить Вашого сина чи доньку? А що дратує?
- Чого бракує, чого боїться, соромиться, що є бажаним?
- Що найкраще вдається? Чим пишається?
У дорослих часто не вистачає сил і ресурсу для спілкування з власними дітьми, і формування ціннісних орієнтацій відбувається під впливом старших, а зараз часто віртуальних, друзів. Найчастіше дитина іде в субкультуру через те, що вдома вона чогось недоотримує і не відчуває – прийняття, розуміння, любові, не має змоги задовольнити свої основні вікові психологічні потреби.
Іноді до підлітка буває дуже не просто достукатися. Але, якщо часто спілкуватись з дитиною і бачити її очі, то можна знайти слушний момент, щоб розпитати про її життя (НЕ ДОПИТАТИ), про вподобані інтернет-сторінки та телеграм-канали; дізнатись про віртуальних і реальних друзів та співрозмовників.
Добре знайти час, щоб піти кудись разом, пограти в гру, приготувати разом їжу, обрати цікаве дозвілля, спираючись на дитячий вибір. Іноді достатньо просто разом вечеряти щодня, щоб підтримувати емоційний зв’язок.
Будьте поряд зі своїм сином чи донькою, коли вони пробують бути дорослими. Зробіть ВСЕ для того, щоб вони стали на ноги без травматизму, а з захопленням і цікавістю до дорослого життя!
ЯК ПІДТРИМАТИ ДІТЕЙ У ЦЕЙ НЕПРОСТИЙ ЧАС ВІЙНИ**
5 порад для батьків
- Бути поруч: пам’ятайте, ми є головним джерелом підтримки для наших дітей. Тому відчуття нашої люблячої присутності – це найголовніший «термостат безпеки» для їхньої душі. Бути поруч – це про дотик і обійми, про співдіяльність і про казку разом – де б ми не були – у ліжку чи в бомбосховищі… Це про добрий погляд, це про уважність і любов… І теж про чутливість до того, коли дитина цього потребує, а коли вона хоче побути наодинці.
- Бути прикладом: більшість способів давати собі раду з викликами передаються дітям через те, що вони дивляться і наслідують, як пораємося ми. Тож нам важливо бути свідомими цього. І ділитися, говорити з ними про те, що нам допомагає… І звісно це не означає, що ми маємо бути «ідеальним» прикладом – бо стійкість, це не про те, щоби ніколи не падати, а про те, щоби вставати знову і знову…
- Спілкуватися: це так важливо для дітей, щоб ми допомагали їм розуміти, що відбувається і як нам вистояти у цій війні – на макро-рівні як народу, і на мікро-рівні як сім’ї. Це означає говорити з дітьми з повагою до їх внутрішньої мудрості, бажання і потреби розуміти. Це означає теж слухати, що говорять вони, і слухати те, про що вони мовчать… І відповідати – як можемо – бо не завжди ми знаємо відповіді і у цьому теж важливо бути чесними. Це не означає теж втішати дітей «псевдооптимістичними» сценаріями, бо ми свідомі, що дорога до Перемоги може бути довгою і на ній може бути багато болю і втрат. Але це означає передати їм віру, що з Правдою ми обов’язково і неминуче переможемо і наша країна буде вільною і щасливою!
- Задіювати: ми не знаємо, наскільки довгими будуть ці випробування війни – але час життя безцінний – і ми маємо жити, що б не було – ми маємо Жити. І звісно, ми не можемо не слідкувати за новинами, але ми не потребуємо бути безперервно в новинах – треба зосередитися на корисній дії. Для дітей, звісно, ці дії дуже різні і залежать від того, де ви зараз: вдома, у бомбосховищі і т.д. – це і вчитися, і малювати, читати/слухати казки, гратися (у різні способи, і не лише в телефоні – є стільки стосункових ігор), допомагати по дому, молитися, робити добрі справи, займатися спортом і т.д. Корисна діяльність приносить добрий плід, вона зосереджує увагу і допомагає інтегрувати енергію стресу. І вона важлива не лише дітям, але й нам дорослим…
- Відновлюватися: це випробування може бути тривале, а відтак брати чимало нашої енергії – а тому ми потребуватимемо часу на регулярне відновлення сил. І ми, і діти. А тому так важливо мати в режимі дня ті активності, які поповнюють сили – як заряджання телефону – коли стрес є більшим, заряджати треба частіше і мати додатковий «павербенк». Тож подбаймо, щоби у режимі дня дітей обов’язково були і сон, і добра їжа, і час на гру, на домашніх улюбленців, на рухову активність, і обов’язково щоденний дотик до чогось, що є Світлом (казки, історії, краса, сповнені світла люди і т.д.), і що нагадує їм у ці темні часи – що є Світло – правди, любові, мужності – і це Світло неминуче переможе, бо воно непереможне…

Чи варто піклуватися про свій емоційний стан у ці непрості часи? Однозначно! У поточній ситуації, наприклад, можна:
- Прогулятися та насолодитися цвітінням дерев, пограти в ігри на свіжому повітрі.
- Помолитися. Слова можна добирати самому, залежно від душевного стану, адже молитва – це розмова з Богом. І про внутрішній стан в тому числі. Це може бути значно ефективнішим щоденникових записів.
- Приділити час своєму тілу.
- Можна зайнятися спортом, йогою, зробити самомасаж, потанцювати під улюблену музику.
- Приготувати щось смачне. Не обов’язково готувати щось складне з великою кількістю компонентів. Навіть якщо це буде смачний омлет чи бутерброд — це вже добре. Тільки постарайтеся готувати його із задоволенням, усвідомлено, радіючи та передчуваючи приємний прийом їжі. У цей процес можна залучити тих, хто поруч.
- Насолоджуватися кожним ковтком кави або чаю, що п‘єте. Нехай це буде маленька медитація та час, приділений собі.
- Зробити собі міні-розваги.
- Можливо у вас є пазли, які можна зібрати. Або пограти з сім’єю в дартс, якщо він є. Можна погуляти віртуальними музеями та галереями, які є в інтернеті. Це допоможе відволіктися, відпочити та помітити іншу частину життя.
- Можна зробити генеральне прибирання, незважаючи на поточну ситуацію. Якщо у вас є бажання, сили, то це чудовий спосіб рухової активності та ментального очищення.
- Почитати художню літературу чи поезію замість новин.
- Полежати, насолоджуючись процесом.
- Переглянути смішні відеоролики для розслаблення та підняття настрою. Сміх заспокоює блукаючий нерв, який відповідає за контроль настрою, травлення та інші системи. Тому сміх нам зараз потрібний.
Де зараз брати ресурс?
Існує кілька джерел отримання ресурсу в поточних умовах. Вони можуть здатися банальними, але варто їх почати використовувати – буде помітно результат.
Фізичні:
- Зарядка, спорт;
- Прогулянки, природа;
- Збалансоване харчування, вітаміни;
- Здоров’я. Наприклад, добре функціонуюча ендокринна система, яка дуже сильно впливає на наше сприйняття, настрій та рівень енергії;
- Землеробство. Це може бути дача, город або кілька кущів овочів на балконі. Сюди входить догляд за домашніми квітами.
- Рухливі ігри з дітьми чи тваринами;
- Масаж;
- Сон та відпочинок;
- Ванна, лазня, душ та різні доглядові процедури за тілом.
Емоційні:
- Обійми та близькість з рідними людьми;
- Перегляд контенту, який піднімає настрій;
- Спілкування з друзями;
- Радувати себе чимось, що зазвичай приносить задоволення;
- Музика;
- Гумор. Він зараз може здаватися недоречним, але це добрий інструмент переробки стресу, внутрішньої напруги;
- Здійснення мрії (зараз або в майбутньому).
Інтелектуальні:
- Читання книг;
- Вивчення інформації на цікаву тему;
- Підвищення професійного рівня;
- Зміна сфери діяльності, а отже вивчення нового матеріалу;
- Вивчення мов;
- Підвищення ерудиції.
Хобі:
- Робити те, що подобається і що дає енергію;
- Вивчення інформацію на цю тему;
- Отримання фінансової винагороду за улюблену справу. Наприклад, це може бути продаж ваших виробів;
- Навчати когось цій справі.
Національні:
- Віра у світле майбутнє країни;
- Відновлення України. Незважаючи на те, що це хвороблива частина сьогодення, це може бути ще й деяким ресурсом, бажанням робити внесок у відновлення.
- Волонтерство;
- Об’єднання з іншими українцями.
БУДУЙМО МИР В УСЬОМУ СВІТІ
- 25 листопада – Міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок;1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом;
- 2 грудня – Міжнародний день боротьби з рабством;
- 3 грудня – Міжнародний день людей з обмеженими фізичними можливостями;
- 5 грудня – Міжнародний день волонтера;
- 6 грудня – Вшанування пам’яті студенток, розстріляних у Монреалі;
- 9 грудня – Міжнародний день боротьби з корупцією;
- 10 грудня – Міжнародний день прав людини.




ЯК ПОДБАТИ ПРО СВОЄ ПСИХІЧНЕ ЗДОРОВ’Я: 5 КОРИСНИХ ЗВИЧОК НА КОЖНИЙ ДЕНЬ

Піклуватись про своє психічне здоров’я так само важливо, як і про фізичне. Хороша новина: вони тісно пов’язані, тож фізичні вправи, сон та харчування мають позитивний ефект і для тіла, і для психіки. Дотримуйтесь цих корисних звичок, і ваше життя буде в гармонії.
Звичка перша: достатньо спати. Наш мозок не здатен безперервно сприймати інформацію: йому потрібен час, щоб опрацювати й засвоїти її. Недавні дослідження показали, що під час сну мозок очищається від продуктів метаболізму, що накопичилися протягом дня. Це необхідно для того, щоби вдень ми почувалися бадьорими і були уважними.
Прийміть той факт, що на справи у вас є 16 годин на добу, і не намагайтесь додати пару годин за рахунок сну. Бути млявим, відчувати туман в голові, збільшувати ризик розвитку у себе діабету, деменції, ожиріння і хвороби серця, які спричиняє хронічне недосипання, – сумнівна оптимізація.
Ось кілька порад, які зроблять ваш відпочинок вночі приємним і якісним:
спіть 7-9 годин на добу в один і той же час; не намагайтесь відіспатись на вихідних: вчені довели, що спроби компенсувати дефіцит сну лише шкодять здоров’ю; якщо ви з ранку до вечора працюєте сидячи, ввечері виходьте на пробіжку або прогулянку; зменшіть кількість екранного часу перед сном. Для розваги або інтелектуальної активності краще обрати книгу; замініть каву або алкоголь перед сном на трав’яний чай.
Звичка друга: збалансовано харчуватися Наш мозок займає всього 2% від ваги тіла, але споживає 20% енергії організму. Щоб функціонувати, йому потрібно багато ресурсів, які ми отримуємо разом з продуктами харчування. Їжа має безпосередній вплив на наш мозок, а отже — і настрій.
Вчені відносно недавно почали досліджувати вплив харчування на психічне здоров’я і ось кілька рекомендацій, які існують на сьогодні:
раціон харчування повинен задовольняти потреби організму в вітамінах, мінералах і калоріях; вживайте продукти з цільного зерна, рибу з омега-3 жирними кислотами (оселедець, скумбрія, лосось, сардина), горіхи, гарбузове та лляне насіння, чорниці, смородину, броколі, томати; зменшуйте вживання перероблених харчових продуктів: тих, що були законсервовані, термічно оброблені і підготовлені до тривалого зберігання перед споживанням. До них належать напівфабрикати, консерви, ковбаси, снеки, випічка; відмовтесь від цукру. Глюкоза потрібна для таких функцій мозку як мислення, пам’ять і навчання. Але в продуктах, які ми споживаємо щодня, міститься набагато більше цукру, ніж нам потрібно. Його надлишок приводить до поступового погіршення пам’яті та когнітивних функцій.
Звичка третя: бути фізично активними Як йшлося вище, фізичні вправи покращують сон, але користь фізичної активності для психічного здоров’я цим не обмежується. Доведено, що люди, які регулярно виконують вправи, мають менший рівень стресу. Завдяки спорту загострюється пам’ять і концентрація, нормалізується вага тіла і покращуються самооцінка. І не лише завдяки спорту! Робота в саду, прибирання вдома або прогулянка з роботи додому працюють не гірше.
Звичка четверта: товаришувати Якщо у вас є кілька друзів, з якими ви регулярно зустрічаєтесь і спілкуєтесь, ви вже робите своєму психічному здоров’ю величезну послугу. Якщо немає – час будувати такі стосунки. Мова не про те, щоб додати у друзі тисячу малознайомих людей у соцмережах. Будуйте відносини, в яких панують взаємна довіра й підтримка, де вас приймають за хороших і поганих обставин. Такі відносини дають відчуття щастя, призначення і впевненості – а це захисні вежі вашого психічного здоров’я.
Звичка п’ята: обирати змістовні справи Кожен по-своєму розуміє поняття “змістовні справи”. Для одних це робота, для інших – хобі, для третіх – волонтерство. Список можна продовжувати, але у всіх цих занять є спільна риса: вони приносять задоволення, надихають і надають життю сенсу.
Пригадайте, коли ви із задоволенням прокидалися вранці — енергійні, в очікуванні чогось особливого. Це могла бути подорож в нові місця, концерт улюбленого артиста чи похід з друзями в кіно. Або пригадайте стан, коли заняття поглинало вас, ви були наче в потоці, не відчували ані втоми, ані плину часу. Наприклад, за читанням книги, малюванням або грою в футбол. Це і є ваші змістовні справи. Знаходьте в своєму житті час для себе і таких речей, особливо, коли відчуваєте, що через стрес, рутину або негативні думки світ довкола починає втрачати кольори.
ЯК ПОПІКЛУВАТИСЯ ПРО СЕБЕ ГРАМОТНО: КОРИСНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

Вплив умов дистанційного навчання на наше психічне здоров’я та самопочуття не варто недооцінювати. Життєва ситуація, у якій ми опинилася є не звичною для усіх нас, вона мобілізує в нас сили, щоб справлятися з власним стресом та підтримувати значимих для нас людей.
Психологічна підготовка дистанційного навчання полягає в створенні оптимального функціонального стану, що дозволить найкращим чином організувати свою діяльність, почувати себе комфортно.
Аби досить швидко зняти зайву нервово-м’язову напругу і оптимізувати свій функціональний стан виконати, наприклад, дихальні вправи. Для занять на перших порах бажано використовувати відокремлене місце, щоб виключити перешкоди з боку інших осіб; потім, у міру освоєння цими вправами, можна займатися в будь-якому місці, навіть при великому скупченні народу. Потрібно сісти зручніше, заплющити очі і, наскільки це можливо, розслабити м’язи. На першому етапі занять дихання повинно бути природним і невимушеним – не слід втручатися в його ритм і глибину, а тільки стежити за потоками повітря, що входять в організм і покидають його. Звичайно потрібно кілька хвилин, щоб повністю зосередитися на диханні – для цього рекомендується розглядати цей процес, як би спостерігаючи себе «з боку», що дає максимальний заспокійливий ефект.
Коли ж виникають труднощі з організацією своєї діяльності, з планувагнням часу – раджу скористатися матрицею Ейзенхауера – одним з методів тайм-менеджменту для визначення пріоритетів справ дня. Виглядає матриця як чотири квадрати, які утворюються при перетині осей “Важливо – Неважливо” по горизонталі і “Терміново – не Терміново” по вертикалі.
Як використовувати цю матрицю? Просто розподіліть туди свої справи (наприклад, справи у відповідності з їх важливістю і терміновістю.
Рекомендую дотримуватись таких важливих правил:
- фільтрувати інформацію, аби не перевантажувати себе, свій мозок зайвим;
- не починати нову справу, не закінчивши попередню;
- планувати справи заздалегідь (від довгострокових до короткострокових, а складні при цьому зручніхе розділити на складові);
- -дотримуватися порядку, щоб легко знайти необхідне, не гаючи зайвого часу та сил;
- адекватний відпочинок, без якого ефективна робота просто буде неможливою;
- облаштуйте собі зручне робоче місце, котре буде вам подобатись;
- робіть фізичні вправи – 10-хвилинна перерва на розминку зарядить вас ендрофінами, які підтримують стресостійкість і тонус;
- відзначайте прогрес – пригальмуйте й озирніться назад, оцінивши роботу, яку вже виконали, та її важливість для ключової мети;
- заохочуйте себе за виконану роботу – пообіцяйте собі винагороду за докладені зусилля і результат. Це може бути як дрібниця, аби приємна;
- тренуйте мислення, увагу, уяву, пам’ять – чим більше розвинуті у вас ці когнітивні функції, тим краще ви володієте собою. Відповідно, процес самомотивації буде проходити легше;
- мінімізуйте вплив відволікаючих факторів. Постійне оновлення стрічки новин створює ілюзію контролю над ситуацією. Так ми знижуємо рівень тривожності, вважаючи “знаємо – значить контролюємо”. Але це не більше, ніж ілюзія. Ми здатні управляти лише власною поведінкою та реакціями на ситуацію. Крім того, погані новини зранку можуть вплинути на наш настрій та уповільнити процес входження в робочий ритм. З позицій продуктивності найкращий час для ознайомлення з новинами – не раніше, ніж через годину після завершення роботи, і не пізніше, ніж за 2 години до сну;
- не приховуйте та обговорюйте свої думки чи емоції щодо режиму та завдань тощо. Багато проблем психічного здоров’я загострюються під час перебування в умовах самоізоляції. На разі достатньо багато інформації про зростання тривожних та депресивних розладів, проте інша сторона залишається не помітною за межами родин – сімейні стосунки. Проблеми у сімейних та соціальних стосунках є одним з найпоширеніших наслідків перебування людей в умовах обмеження свободи;
- щоб зменшити напругу й знизити ризик виникнення конфліктів, говоріть з рідними або тим, кому довіряєте. Нормально відчувати пригнічення, занепокоєння, розгубленість, страх чи гнів. Водночас недомовки й очікування, що хтось прочитає наші думки, тільки підсилюють недовіру та руйнують почуття безпеки. Говорити про свої емоції не свідчить, що ви слабка чи егоїстична людина, а навпаки – є ознакою емоційної компетентності.
Розвиваймо вміння грамотно дбати про себе.
ФОРМУВАННЯ ПОЗИТИВНОГО МИСЛЕННЯ, АБО РОБИМО СВОЄ ЖИТТЯ ЩАСЛИВИМ ЩОДНИНИ!
Чи хочу бути щасливою/щасливим?..
Чи потрібне мені щастя?..
Чи маю готовність його здобувати?.. – ТАК!
– А чи знаю, як це робити?..
ЧИТАЙТЕ ВІДПОВІДЬ НИЖЧЕ))
Кожен розуміє, що неабияк важливо формувати вправильний спосіб мислення й позитивний настрій. Варто усвідомлювати, як ми сприймаємо навколишній світ. Ставлячи правильні запитання, можна не тільки отримати потрібну інформацію, а й заохочувати поведінку, яка принесе позитивні зміни та сприятиме найкращому використанню доступних ресурсів, що пропонуються життям.
Як кажуть, куди думка – туди й енергія.
Один зі способів навчитися розвивати позитивний спосіб мислення та світогляд у цілому, а також ефективно їх використовувати, – це аналізувати все чесно та ставити особливі навідні запитання. Це означає, що слід усвідомити значення позитивного способу життя та вчитися приймати й отримувати максимальну користь із того, що ми маємо.
Ставте собі такі глибокодумні запитання, щоб допомагати розвитку здорового мислення. Це допоможе краще пізнати та розуміти себе.
1. Які п’ять слів найкраще описують мене?
Це запитання спрямоване в ту сферу, де ми добре знаємо себе й маємо уявлення про те, що інші люди думають про нас. Воно дає хороший орієнтир, де ми перебуваємо у своєму маленькому світі, що є важливою частиною формування правильного уявлення про самого себе.
2. Яке заняття робить мене щасливим/щасливою?
Сенс цього запитання полягає в тому, щоби звернути нашу увагу на те, що змушує її відчувати нас щасливими, та прояснити, що ми можемо самостійно збільшувати час занять тими справами, які приносять найбільшу радість. Слід сподіватися, що це навчить нас продовжувати ту діяльність, хобі й навіть кар’єру, які будуть робити нас щасливими протягом усього подальшого життя.
3. Що я вмію робити таке, чому можу навчити інших?
Це запитання переслідує мету усвідомити, що життя не зосереджене виключно на нас, наших власних інтересах і тому, що ми можемо отримувати від інших людей. Життя торкається всіх нас, і ми повинні вміти допомагати один одному.
Дане запитання допоможе відчувати себе значущою й підвищить самооцінку. Це нагадає, що ми важливі в цьому світі, нам є що запропонувати іншим людям. Коли людина відчуває себе унікальною (у хорошому розумінні цього слова) і знає, що їй є що запропонувати, вона розвиває почуття власної гідності, її впевненість у собі поступово зростає, до того ж вона з більшим завзяттям починає вчитись.
4. Яка подія з тих, що коли-небудь траплялися зі мною, є для мене найпрекраснішою/жахливою?
Життя не завжди сонячне й безтурботне, але й не все в ньому так похмуро й невтішно. Життя – це поєднання щасливих і сумних миттєвостей, і це робить його таким цікавим і багатогранним.
Люди повинні зрозуміти це якомога раніше, щоб морально підготуватись до життя. Це запитання спрямовує людину на усвідомлення зазначених фактів. Воно допомагає усвідомити (на власному досвіді), що погане не триває вічно.
Після бурі завжди виходить сонце, і його неймовірне тепло, зігріваючи наші серця, змушує відчувати себе просто чудово. За допомогою цього запитання ви також отримуєте цінну інформацію про те, подолання якого переживання найбільше потребуєте зараз і, відповідно, яку допомогу ви можете собі запропонувати, надати.
5. Який урок я виніс / винесла із кращої/гіршої події свого життя?
Старе прислів’я каже, що досвід – це найкращий учитель, і це правда. Важливо, щоб люди брали уроки із власного досвіду (як позитивного, так і гіркого), а також з досвіду інших людей.
Це запитання – один з найкращих способів досягти прогресу в цьому напрямі, а також спосіб навчитися брати найкраще з будь-якої ситуації. Коли людина вчиться на своєму досвіді, це означає, що вона навряд чи повторить ті ж самі або подібні помилки в майбутньому.
6. Що найбільше стане в пригоді мені в майбутньому житті з того, що я зараз вивчаю / роблю?
Це запитання розвиток здатності прислухатись до голосу своєї совісті, а також про те, що конкретно необхідно зробити просто зараз, щоб уміти прямувати за її вказівками.
Коли людина розуміє цінність набутих знань і того, як ці знання допоможуть їй у майбутньому, це може мотивувати її на отримання реального задоволення від читання, навчання та процесу пізнання, будь-якої діяльності.
7. Якби я міг / могла здійснити подорож у часі на три роки назад і побачити себе молодшим / молодшою, яку пораду я дав / дала б самому / самій собі?
Це запитання може привести до веселої розмови, яка допоможе нам дізнатися про ті проблеми минулого, які шкодили, і звернутись до них, щоб розвивати здатність учитись на своїх помилках. Запитання відкриває безмежні можливості щодо того, як слід боротися з неприємностями й розчаруваннями в житті, допоможе зрозуміти зміст приказки «Свої біди перетворюй на перемоги».
8. За що я найбільше вдячний / вдячна долі?
Це запитання змушує нас бути вдячними долі й більше орієнтуватись на яскраві сторони свого життя. Воно вчить розглядати події в перспективі, озиратись навкруги й цінувати те, що маємо: сім’ю, друзів, навчальний заклад, їжу.
У свою чергу, це сприятиме почуттю всеосяжного щастя, оскільки між вдячністю і щастям дуже тісний взаємозв’язок.
9. Як я думаю, що відчуває інша людина?
Люди легко фокусуються виключно на своїх власних емоціях і переживаннях і нехтують почуттями інших людей. Однак, щоби будувати міцні взаємини й уникати непотрібних конфліктів у житті, важливо, щоб людина брала до уваги те, що відчувають у тій чи іншій ситуації інші люди, і проявляла розуміння та співчуття.
Допомагайте собі розвивати емпатію, співчуття, співпереживання, цікавлячись тим, що відчуває інша людина. Людина стане більш співчутливою, щасливою з почуттям власної гідності, просто ставши більш уважною й чуйною. Вона буде вести більш багате, наповнене сенсом життя, думаючи про інших людей і допомагаючи їм.
10. Як, на мою думку, повинно скластися моє життя в майбутньому?
Це запитання також спрямовує на думки про майбутнє і його планування. Воно допоможе обміркувати, ким, якою вона хоче бути і яким би хотіла бачити світ надалі.
11. Хто із моїх друзів мені подобається найбільше? Чому?
Оточення має великий вплив на світогляд людини. Якщо ми знаходимось у суспільстві негативно налаштованих людей, наш власний настрій, швидше за все, теж зміниться і стане негативним. Якщо у нас позитивні друзі, ми самі наповнимось радістю й оптимістично подивимось на світ.
Згідно зі знаменитою фразою Джима Рона (всесвітньо відомого філософа бізнесу), усі ми схожі в середньому на п’ятьох осіб, з якими проводимо найбільше часу.
12. Чим би я хотів / хотіла прославитись?
Це запитання налаштовує на думки про істинне значення успіху та про спадок, який хочеться залишити після себе. Чи полягає успіх у накопиченні великої суми грошей, чи ж він означає щось значно більше? За що хотілося б, щоб люди пам’ятали мене?
13. Як би ти змінив світ, якби міг?
Дослідження показують, що очікування позитивного досвіду приносить більше щастя, ніж сам досвід.
Щаслива та людина, яка думає, що проблеми переборні, уміє ефективно вирішувати їх.
14. Чим я можу допомогти людям уже сьогодні?
Оскільки життя як таке завдає багато болю, який приносять із собою хвороби, бідність, неуцтво й душевні страждання, важливо ставитись один до одного як до братів і сестер. Братерство – це те, чого в серці своєму потаємно прагне кожний з нас.
Бути братами й сестрами означає бути готовими допомогти один одному. Періодично ставте перед собою це запитання, щоб додати духу щедрості та шляхетності в повсякденне життя. Дослідження показують, що коли ми проявляємо милосердя, віддаємо щось, синтезуються окситоцин та ендорфіни, які забезпечують нам стан радості та щастя.
15. Якби я міг / могла ввести одне правило, якого повинні б дотримуватись усі люди у світі, яким би воно було? Чому?
Це запитання звертає увагу на те, що ми живемо у світі із правилами та обмеженнями, яких зобов’язані дотримуватися, щоб забезпечити порядок і послідовний, упорядкований хід подій. Правила призначені не для того, щоб карати нас, а для того, щоб допомогти нам жити та взаємодіяти з іншими людьми найкращим чином. І ми їх можемо створити. Просто зараз!
Робімо своє життя щасливим щоднини!
ВЧИМОСЯ ПРИЙМАТИ РІШЕННЯ

Нерідко відчуваю чималі труднощі, намагаючись прийняти правильне рішення. Вам це знайомо? Якщо так, я знайшла, чим ми можемо собі допомогти. Трошки заморочитись – і таки діє!))
Квадрат Декарта
Це проста техніка прийняття рішень. Її суть полягає в тому, що потрібно розглянути проблему / ситуацію, відповівши на такі 4 питання: 1. Що буде, якщо це станеться? (Що я отримаю, плюси від цього.) 2. Що буде, якщо цього не відбудеться? (Все залишиться так, як було, плюси від неотримання бажаного.) 3. Чого НЕ буде, якщо це станеться? (Мінуси від отримання бажаного.) 4. Чого НЕ буде, якщо це НЕ станеться? (Мінуси від неотримання бажаного.) З цим питанням будьте уважні, тому що мозок захоче проігнорувати подвійне заперечення. І відповіді можуть бути схожі на відповіді першого питання. Не допускайте цього. Чому ця техніка працює? Справа в тому, що в ситуації, що вимагає рішення, ми часто зациклюємось на одній позиції: що буде, якщо це станеться? За допомогою «квадрата Декарта» можна розглянути одну і ту ж ситуацію відразу з 4 різних сторін.
Усім досягнень і звершень!
Будьте здорові, бережіть себе, дбайте про найдорожче!

15 СПОСОБІВ ЗБЕРЕГТИ ПОЗИТИВНЕ МИСЛЕННЯ У СКЛАДНИХ СИТУАЦІЯХ
- Ніколи не відповідайте, якщо ви роздратовані. Спершу заспокойтеся.
- Як перший крок до спокою, зробіть глибокий вдих.
- Розмовляйте м’яко, щоб зменшити гостроту ситуації.
- Зрозумійте, що всередині кожної важкої ситуації є свої можливості.
- Сприймайте те, що говорять довколишні, як щось корисне, що допоможе вам вдосконалити себе.
- Ігноруйте інформацію, яка несе в собі лише негатив.
- Дотримуйтесь позитивної думки про людину. Вам можуть не подобатись її висловлювання або вчинки, але це не означає, що ви ненавидите її особисто.
- Усвідомте, що ваші негативні почуття приносять біль лише вам, а не кривдникові. Тому для вас безглуздо мати негативні емоції.
- Якщо ви зробили помилку, зізнайтеся в цьому відкрито.
- Пам’ятайте, що той, хто помиляється гідний більшої поваги, ніж той, хто нічого не робить.
- Читайте книги, слухайте музику, робіть все те, що робить ваше життя кращим.
- Поговоріть з тим, хто вас підтримує. 13. Читайте позитивні ресурси в мережі, які ймовірно наштовхнуть вас на розважливі роздуми.
- Ставтеся до негативних ситуацій як до тренувань вашої витривалості й життєздатності в реальному житті.
- Пам’ятайте, що ви не зможете догодити всім й бути для всіх зрозумілим. Дозвольте деяким людям просто пройти повз.
Приділяйте увагу тим людям з якими ви можете позитивно взаємодіяти.
СПОКОНВІЧНО ІСТИННО БЕЗЦІННЕ – ЦЕ …
Як стати відчувати цінність кожної миті життя? Як бути щасливою людиною? Ця тема турбує кодного тією чи іншою мірою, чи не так?
Конфуцій вважав, що у цьому – і є сенс життя, адже «людина народжена для щастя, як птах для польоту».
Не секрет, що для кожного рецепт, як стати щасливою людиною – свій. Пропоную загальні поради та правила, виведені психологами на основі численних досліджень та спостережень, які допоможуть вам у цьому.
Отже, рекомендую наполегливо сформувати визначальні для щасливого життя звички, дотримуючись наступних простих рекомендацій. Повірте, приємні ємоції, нові гарні відчуття, оновлене сприйняття подій ви відмітите вже одразу, як скористаєтесь ними! Дійте!
1. Вдячність.
Завжди акцентуйте увагу на тому хорошому, що вже є у вашому житті. Перед сном можна помолитися та подякувати Богу за все, що у вас є – рідних, близьких, роботу, та все, що трапилося за день. Іноді ми просто не помічаємо, скільки прекрасного уже є в нашому житті. Це – один із найпростіших способів, як відчувати цінність життя, його значимих складових, як стати щасливим. Крім того, постійно висловлюйте вдячність іншим людям. Доведено, що це дуже сильно покращує стосунки. Наприклад, аби налагодити відносини з дорогою вам людиною, психологи радять вести блокнот, де записувати, за що ви йому сьогодні вдячні. І висловлювати все це. Часто дякуйте рідним і близьким. Дякуйте друзям і навіть незнайомим людям (продавцям, кондукторам і т.д.). Крім того,саме вдячність притягує в наше життя все більше благополуччя.
2.Щоденник успіху.
Щодня ввечері записуйте свої успіхи та приємні речі, що трапилися за день. Це теж допоможе зосередитися на позитиві та відчути додаткову радість від сьогоднішніх перемог. Навіть якщо вам просто вдалося встати сьогодні трохи раніше чи встояти перед певною непотрібною спокусою – це все одно маленький успіх, тож похваліть себе і запишіть це.
3. Визначте параметри свого щастя.
У кожного щастя – своє. Комусь подобається багато подорожувати, а комусь – проводити побільше часу вдома, у затишку. Продумайте всі нюанси. Скільки часу ви хочете присвячувати роботі, для того, щоб бути щасливим? Яка це має бути діялбність? Якими мають бути ваші стосунки з близькими, щоб ви були щасливими? Який розпорядок дня вам потрібен для щастя? Чітко визначте все це для себе і розпишіть.
4. Визначте, що приносить вам радість.
Ви можете написати довгий список всього, що вам приносить радість і регуляно переглядати це. Наприклад, шоколад, прогулянки, зустрічі з друзями, перегляд романтичного кіно, ванна з піною, і т.д.
5. Плануйте радість.
Радісні події деколи бувають спонтанними. Проте, якщо хочете стати по-справжньому щасливими –плануйте свою радість! Наприклад, внесіть у свій розпорядок дня пункти із попереднього списку радісних для вас речей. І вставляйте у свій розпорядок. Таких пунктів у вас має бути не менше п’яти за день. Поставтеся до цього відповідально: якщо вирішили щось, то більше ніякі насущні проблеми не мають вас відволікати.
6. Контролюйте своє життя.
Психологи за численними дослідженнями виявили, що один з головних способів, як стати щасливою людиною – це відчувати, що ви самі контролюєте своє життя. Тож «плисти за течією» — не ваш варіант. Не варто впадати у крайність та намагатися контролювати абсолютно все. Але ви повинні знати, що в загальному керуєте своїм життям самі: у вас є свобода виконувати свої обовязки із вдячністю, у вас є ціль та план, як її досягнути, ви знаєте, до чого прагнете та робите щось для цього.
7. Акцентуйте увагу на хорошому.
Це дуже важливо. Якщо ви будете постійно думати про погане, то відповідно почуватиметеся. Насправді ж усвідомлення цінності життя, кожної днини, щастя – це така ж звичка, тож її можна і треба тренувати. Спочатку вам доведеться змушувати себе вірити в краще і концентруватися на позитиві – бути вдячними, цінувати успіхи та робити для себе приємні речі. Проте згодом це стане хорошою звичкою.
8. Оточуйте себе приємними людьми та речами.
Навколо вас завжди має бути гарна атмосфера. На робочому місці мають бути ті речі, які вас радують та надихають. Вдома – чисто та затишно. Виглядайте гарно самі. У вашому оточенні краще залишити щасливих людей, які заряджають вас позитивом і цілеспрямованістю.
9. Майте ціль.
За тими ж дослідженнями психологів, люди, які мають ціль, почуваються щасливішими. Це – один з головних елементів контролю за власним життям. Якщо ви до чогось прагнете, отже, ви живете, рухаєтеся вперед та вдосконалюєтесь.
10. Робіть добро.
Насправді робити приємні речі варто не лише для себе, а й для інших. Відомо, що це дає дуже сильний заряд щастя та радості. Пожертвуйте непотрібний одяг дитячому будинку. Порадуйте дорогу людину сюрпризом. Зробіть невеликий подарунок другу. Все це порвернеться до вас сторицею у вигляді позитивних емоцій та загального відчуття цінності миті, щастя!
І ЦЕ МИНЕ!»
А ВИ МОЖЕТЕ ДОПОМОГТИ СОБІ ЗДОЛАТИ ТРУДНОЩІ
- Перебуваючи у важкій життєвій ситуації, не замикайтеся в собі. Поруч завжди є людина, яка здатна вислухати та зрозуміти. Ставши на шлях мовчання, ви відмовляєте друзям в можливості вислухати Вас і розділити Ваші почуття, тож прирікаєте себе на ще більшу ізоляцію та самотність.
- Намагайтесь знайти своє місце у світі, позначте нові цікаві цілі, продумайте шляхи їх досягнення.
- Переключіться на інші аспекти життя. Під час переживань людина поглинена негативними думками; їй здається, що в майбутньому її нічого доброго не чекає. Насправді, можливість відпустити свої переживання дарує людині почуття оновлення, духовного перетворення, можливості зміни на краще.
- Проявляйте свої почуття, не приховуйте відчаю, плачте, якщо хочеться, смійтеся, не ігноруйте свої емоційні потреби.
- Стежте за своїм здоров’ям, по можливості добре харчуйтесь, бо Ваше тіло після виснажуючого переживання потребує підкріплення.
- Врівноважте роботу та відпочинок.
- Пройдіть медичне обстеження, якщо буде в цьому необхідність.
- Проявіть до себе терпіння. Вашому тілу, розуму, Вашій душі знадобиться час і зусилля для відновлення після переживання важкої ситуації.
- Можна шукати розраду в нашій релігії.
- Допомагайте іншим.
- Робіть те, що необхідно, але відкладіть важливі рішення. Розпочніть з малого. Це допоможе Вам відновити почуття впевненості.
Усе почитається з любові … ДО СЕБЕ
Любов до себе – це фундамент якості Вашого життя.
Поки Ви щиро, без претензій, не по любите себе, Ви не зможете також любити інших.
Згідно із законом балансу повертається те і в тій кількості, що ми надсилаємо.
Коли Ви сповнені любові, у Вас немає страху втратити її.
У Вас залишається місце для Радості. Щоб любов і радість виливалися, Ви повинні бути наповнені ними.
Є вправа, яка допоможе ще більше любити, цінувати себе.
Кожен день вранці після пробудження і ввечері перед сном скажіть собі вголос три рази «Я люблю тебе».
Очі – це дзеркало душі.
Загляньте собі в очі, встановивши глибокий контакт, не на поверховому рівні, а на рівні душі.
Дивіться прямо всередину, і від щирого серця зізнайтеся собі в любові.
Любіть себе, і світ полюбить Вас!
Що означає “Я ОБИРАЮ СЕБЕ“?
- Кожен день варто жити в даний момент, концентруючись на гармонії між тілом, розумом і емоціями.
- Ви повинні визнати себе, жити, любити і не чекати нічого ні від кого.
- Використовуйте свою життєву силу, здоров’я і благополуччя, знаючи, що це все природний стан буття.
- Постарайтеся працювати, творити для власного задоволення. Головне, вірити в себе.
- Бути повністю самодостатньою людиною і мати повний контроль над вашою долею, це у ваших руках.
- Намалюйте нові знання та мудрість, вивчайте, розвивайте і служіть як живий приклад для інших.
- Подаруйте любов і підтримку, але тільки тоді, коли запитали про це, розуміючи, що всі люди різні, і кожна людина має свій власний погляд на життя.